Hvis du kære læser har undret dig over hvad vi egentlig går og laver hernede i Egypten, ”hvad laver I?” udover at se en masse spændende ting så som Det Egyptiske Museum, sejle i falukka på Nilen, se kirker og moskeer, se Cairo Tower, spise en masse lækkert mad, ja så kommer der her et lille indlæg om det vi bruger størstedelen af vores tid på; projektbesøg.
Humlen ved at være hernede er jo netop at vi skal få en indsigt i den egyptiske kultur, udfordringer, samfund mv. samt besøge projekter som Danmission via organisationen CEOSS (en koptisk hjælpeorganisation som er vores ”værter”) støtter, således vi kan få et indblik i hvad pengene bliver brugt til og hvordan der arbejdes med fattigdomsbekæmpelse. Derfor går vi en stor del af tiden rundt og prøver at finde ud af ”hvad laver de?”. Danmission går ikke ind og støtter de forskellige projekter enkeltvis, men lader CEOSS stå for administrationen, som så har en ret decentraliseret tilgang hvor de enkelte projekter bliver forankret i lokalsamfundene.
Så er vi klar til endnu en dag med et spændende projekt! :)
Vi har indtil nu besøgt en del projekter – og der begynder at tegne sig et billede af en meget rettighedsorienteret tilgang hvor der arbejdes på at skabe en bevidsthed blandt projekternes deltagere (typisk børnearbejdere) om de rettigheder de lovmæssigt har, men som der desværre ikke er blevet implementeret ude i samfundene. Dette kan typisk være ret til sundhed, skolegang, at lege, at blive hørt osv. For at skabe en bevidsthed blandt deltagerne, som jo typisk er børnearbejdere der ikke har haft – hvis overhovedet nogen – skolegang, arbejdes der med diskussion (vi hørte f.eks. diskussion om ”hvad er frihed?”), sanglege og tegneterapi. Alt dette sker i en atmosfære hvor børnene bliver hørt, for også at prøve at lære dem de demokratiske spilleregler. Et andet eksempel på forsøg med demokrati og kapacitetsopbygning er at alle projekterne har nedsat forskellige former for komiteer hvor der diskuteres hvilke behov og udfordringer området har. På den måde skabes der også en stærkere tilknytning og ejerskabsfornemmelse, når det er de lokale der selv er med til at bestemme hvad der skal ske.
Børnene tegner "frihed"
Der spilles "rettigheds matador" hvor grundene er erstattet af forskellige rettigheder
I spillet er der mulighed for at købe hospitaler og skoler
Et andet projekt som vi så i dag havde fokus på sundhed, hvor der undervises i forskellige sundhedsmæssige aspekter og der gives før-under-efter graviditetstjek. Desuden var der også fokus på oplysning om omskærning af små pigebørn, for at stoppe dette uhyggelige fænomen.
Jeg håber dette gav et lille indblik i hvad både vi – og de – laver hernede :)
Hej Katrine
SvarSletHar lige et par spg. Hvor meget ved egypterne om demokrati? og hvad ser du som den største udfordring før de kan få det indført!?
Håber (lyder til) du har det godt :)!
Glæder mig til at høre mere når du når hjem igen